5.1 Den som i vår verksamhet tar emot ett klagomål som är av karaktären att huvudmannen ska kopplas in, ska skyndsamt översända det till huvudmannens skolchef för vidare hantering.
5.2 Eller om den som klagar inte upplever sig få tillräcklig hjälp eller om problemet är allvarligt kommer elev och/eller vårdnadshavare uppmanas att kontakta huvudmannens skolchef eller
Skolchefen kommer då skyndsamt att utreda och följa upp om det förekommer brister i skolans verksamhet. Den som lämnar ett klagomål till huvudmannen skall göra detta skriftligt. Vid behov kommer huvudmannens jurist att ge stöd i klagomålsärendet. Skolchef kommer inom fem arbetsdagar att skicka en bekräftelse till klagomålslämnaren att klagomålet är emottaget och att ärendet kommer att utredas av huvudmannen. Då anses utredningen vara påbörjad.
Följande området tas alltid med i en utredning av ett klagomål:
- Grunden för klagomålet, dvs. själva orsaken till klagomålet
- Vad utredningen kommit fram till; en fri beskrivning av orsaken till att klagomålet har uppstått.
- Vilka initierade åtgärder som satts in för att åtgärda bristen i verksamheten och även åtgärder som förebygger att liknande situation uppkommer igen.