Vad vill du bli?
  • Golvläggare
  • Betongarbetare
Studieupplägg

I början av utbildningen tar du som deltagare, tillsammans med utbildningsledaren, kontakt med ett företag och ordnar en praktikplats. De praktiska momenten i utbildningen genomförs fyra dagar/vecka på en byggarbetsplats och teorin genomförs som klassundervisning på Kunskapscompaniet. Efter fullgjord utbildning utfärdas kompetensbevis samt betyg i aktuella gymnasieämnen.

Kurslängd

Utbildningstiden är individuell men har en rikttid på ca 52 veckor. Om du har tidigare kunskaper inom yrkesområdet kan vi genom validering korta ner utbildningstiden. När du är klar med utbildningen inleder du nästa fas på väg mot ett yrkesbevis, som anställd lärling på ett företag.

• Grundskola eller motsvarande kunskaper.
  • Utbildningen kräver att du har ett engagemang, motivation och eget ansvar.
  • Det är även önskvärt att du har B-körkort.

För att ansöka utbildningen behöver du boka ett vägledningssamtal via https://vasteras.onlinebooq.se eller direkt hos Vuxenutbildningen i receptionen. För deltagare från andra kommuner än Västerås, ta kontakt med din hemkommuns vuxenutbildning.

Övrigt

Utbildningen är CSN-berättigad och du som elev behöver själv betala för kursmaterial och resor till och från praktikplatsen.

Läs mer om utbildningen (pdf)»