Studieupplägg

Du studerar utifrån din individuella studieplan som upprättats under orienteringskursen. Teoriundervisningen varvas med praktik. Utbildningens innehåll bygger på skolverkets nationella gymnasieprogram.

Kurslängd

Utbildningstiden Godstransport – Lastbil med tungt släp har en rikttid på  42 veckor. Om du har tidigare kunskaper inom yrkesområdet kan vi genom validering korta ner utbildningstiden.

Observera att första antagningen endast sker till en orienteringskurs på två veckor innan den slutliga antagningen till utbildningen.

Förkunskaper
  • Grundläggande svenska/svenska som andraspråk eller motsvarande kunskaper
  • Svenskt B-körkort för manuell växellåda
  • Du ska ha fyllt 21 år före kursstart
Övrigt

Utbildningen är kostnadsfri och CSN-berättigad men du som elev behöver själv betala för arbetskläder, läkarundersökning, teoriprov, uppkörningskostnader, kurslitteratur och resor till och från APL-platsen.

Är du intresserad av att gå utbildningen?

Kontakta  studie- och yrkesvägledare på den ort du bor för mer information och ansökan (Gällivare, Kiruna, Jokkmokk och Pajala kommuner)